PV / Duett / Leveranschassi

PV Duett Leveranschassi

PV / Duett / Leveranschassi

PV 444 skapades av team bestående av ett fyrtiotal Volvo-anställda, och Helmer Petterson hade, som många andra Volvo-anställda, ett förflutet i USA. År 1943 var han ute på en Skövde-resa med Assar Gabrielsson. Petterson föreslog då att Volvo skulle bygga en liten personbil, och menade att han själv hade idéer om hur en sådan vagn skulle se ut.

Volvoledningen ville utveckla en bil som skulle "...lyckliggöra den svenska publiken och i någon mån även utlandet, när fred åter inträtt". Man förstod att en mindre bil med låg bränsleförbrukning skulle vara attraktiv efter kriget. Först i maj 1943 började planerna ta form, och en grupp tekniker kopplades in på projektet, där Eric Jern blev en av de viktigaste personerna. Han var en skicklig konstruktör och tekniker, som hade förmågan att omsätta Pettersons idéer. Det var Jern som fick ansvaret för den nya bilen, och som ledde arbetet.

PV 444 ses som den svenska folkbilen genom sin stora popularitet. Tre prototyper tillverkades under 1944, varav en presenterades första gången officiellt den 1 september 1944 i Kungliga Tennishallen i Stockholm (148 437 besökare under tio dagar), men produktionen kom igång på allvar först efter andra världskriget. Stockholmsutställningen kostade 673 000 kronor, men bekostades även av Flygmotor, Ulvsunda Verkstäder samt Köpings mekaniska verkstad.

Volvo PV 544, svensk personbil tillverkad av Volvo 1958-1965.

Det viktigaste skälet till att vidareutveckla PV 444-konceptet, var av ekonomisk art - karossverktygen var sedan länge betalda och de ändringar man fick göra för den "nya" modellen kostade endast omkring 3 miljoner kronor, mot beräknade 35 miljoner kronor för en helt ny kaross.

Den absolut sista PV 544 rullade av tillverkningsbandet vid Volvos anläggning i Lundby den 20 oktober 1965, klockan 15. Vid ratten fanns provföraren Nils Wickström. Modellen var en svart (färgen hade då redan utgått) 544 Sport med 95-hästars motor och hade chassinummer 440 000. Bilen transporterades direkt till Volvo Museum.

Volvo Duett togs fram på basis av Volvo PV 444 för att öppna en ny marknad för dem som hade behov av en rymligare bil. Svaret blev Volvo Duett, som lanserades under sommaren 1953. Namnet kommer från Volvos tanke om bilen som både en yrkesbil och en fritidsbil. Bilen formgavs och konstruerades av en ingenjör vid namn Erik Skoog. PV 444 i varianter såsom herrgårdsvagn/paketbil/ambulans med flera hade intill dess uteslutande tillverkats av fristående karossproducenter på de chassier vid namn "PV 445" som Volvo introducerat 1949.

Chassiproduktionen fortsatte vid sidan av Duettproduktionen löpande fram till 1961. PV 445 Duett, som Duetten hette från början, fick ny skepnad efter industrisemestern 1960 i form av P 210 Duett som skilde sig en hel del från föregångaren; med till exempel hel vindruta istället för delad. Duetten kan ses som Volvos första kombi men blev kanske mest populär bland jordbrukare och hantverkare. Många kommer kanske ihåg de många orange Duetter som under många år användes av Televerket. Andra storkunder var postverket (gula vagnar med svarta framskärmar och front) samt försvaret som i vissa fall utrustade vagnarna med flygspanarlucka i taket. Några få vagnar producerades med hel bakdörr.

Duetten utvecklades parallellt med Volvo PV 444/Volvo PV 544 och tillverkades fram till 1969. Den fanns i flera versioner, som skåpbil med täckta sidor, och med fönster. Volvo försökte göra en efterföljare i Volvo 145 Express, men den anses inte kommit i närheten av Duettens popularitet.

På grund av att den var byggd på ett separat chassi blev den ett populärt objekt att bygga om på olika sätt, bland annat till EPA-traktor, hotrod. Flera företag byggde också cabrioletvarianter.

Det första chassiet presenterades den 9 september 1949 och fick beteckningen PV445. Chassiet vägde 725 kilo och nyttolasten var 500-550 kilo. Chassierna levererades med front, motorhuv, framskärmar, torped, tröskellådor och instrumentering. Fram till 1953 tillverkades chassiet utan påbyggnad, och det sista chassiet av 445-typen tillverkades 17 maj 1962. De flesta ändringarna av Duetten skedde i samband med att PV544 introducerades i augusti.

Den sista Duetten, en kungsblå herrgårdsvagn, lämnade bandet den 11 februari[2] 1969. Den hade chassinummer 97 299 och finns på Volvo Museum. Sammanlagt hade då drygt 93 000 Duetter och 4 200 leveranschassin producerats.


Källa: Wikipedia

Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se

Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.

Modellfakta

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Teknisk data

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Galleri

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Dokumentation

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Broschyrer

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.