Tävlingsavdelningen


Tävlingsavdelningen

Tävlingsavdelningen

1949 startade en Volvo PV 444 i Monte Carlo-rallyt. 1957 segrade en PV i Midnattssolsrallyt men man vann även EM i rally samma år. Förare som Gunnar Andersson, Tom Trana, Carl-Magnus Skogh och Ewy Rosqvist segrade åren därefter både här hemma och ute i stora världen, Volvo segrade inte enbart i rally utan även på bana. En sensationell segrare under 60-talet var Joginder Singh som vann Safarirallyt 1965 som privatförare i en vit PV med mattsvart huv.

Under 70-talet var Volvo Amazon och Volvo 142 en populär och stryktålig tävlingsbil i de svenska rallyskogarna även om fabriken inte längre tävlade officiellt. Volvo hade köpt DAF-fabriken i Holland och Volvo 343, blev nästa tävlingsbil för Volvo att tävla med officiellt. 1977 och 1979 vann PI Walfridsson SM i rallycross och 343:an var även framgångsrik i internationella sammanhang. Efter framgångarna i rallycross blev det stopp med officiellt tävlade under en period.

1982 introducerades Volvo Turbo Cup som kördes med lätt trimmade Volvo 240 konverterade med turbo och några år senare kom Grupp A-reglementet där Volvo 240 turbo visade sig vara en vinnare. 1985 vann Thomas Lindström tillsammans med Gianfranco Brancatelli EM-titeln och Per Sturesson erövrade DTM-mästerskapet. Därefter var det slut på tävlandet igen.

Efter några magra år för standardbilsracing i Europa blev det brittiska BTCC-mästerskapet hett. Volvo hade lanserat den framhjulsdriva 850:an och i en ”Volvokombi” gjorde Rickard Rydell debut i BTCC 1994. Volvos officiella tävlande sköttes av TWR med Tom Walkinshow som ägare. TWR utvecklade för stora pengar Volvo 850 och därefter S40- och S60-modellen till en vinnare. TWR var även delägare i Volvos bilfabrik i Uddevalla innan samarbetet sprack. Vad som var planen med Volvo/TWR är svårt att säga idag, men kanske kunde det blivit något av en svensk motsvarighet till vad Alpina och AMG är för BMW respektive Mercedes.

1998 blev Rickard Rydell BTCC-mästare och här hemma hade ”Flash” vunnit STCC 1997 med 850:an. I BTCC tog det stopp med det officiella tävlandet för Volvo i början av det nya seklet och några år senare lades även Volvo Motorsport ner den svenska satsningen. Men denna gång bara under några år då Polestar med Christian Dahl vid rodret lyckades få Volvo med på båten igen. Året var 2007 och verktyget var en etanoldriven Volvo S60 som Robert Dahlgren lyckades bli SM-tvåa med.

2008 debuterade den av Polestar konstruerade och byggda Volvo C30:an i en STCC-satsning som Volvo officiellt är med och stöttar. 2009 är Robert Dahlgren, Tommy Rustad och C30:an en favorittippad trio och det snackades även om internationellt tävlande för Volvo igen.

Den 31/8 2011 meddelar Volvo att man avslutar sitt tävlande i STCC efter säsongen 2011. I STCC har Volvo tävlat med Super Touring- och S2000-bilar baserade på egna produktionsmodeller.


Källa: Wikipedia

Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se

Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.


Modellfakta

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Teknisk data

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Galleri

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Dokumentation

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Broschyrer

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.