Hollandssektionen


Hollandssektionen

Hollandssektionen

Volvo 66/340-360/440-460/480/S och V40 Gen I

Under 1970-talet köpte Volvo den nederländska fordonstillverkaren DAF:s personbilsdivision. Den första bilen blev Volvo 66 som var en något ombyggd DAF 66. Bland annat hade man modifierat Variomatic-växellådan så att man i Volvo 66:an inte längre kunde starta bilen utan att ha lådan i neutralläge. Den första modellen helt och hållet under Volvos regim, var ursprungligen tänkt som en DAF, DAF 77, men lanserades istället som Volvo 343 1976. Volvos köp av DAF var tänkt att fylla ut den lucka som Volvo haft i småbilsklassen och för den delen mellanbilsklassen. I köpet ingick fabriken i Born i Nederländerna.

Volvo 360 är den sportigare och lyxigare versionen av Volvo 340. Trots namnet med en 6:a i mitten finns det ingen sexcylindrig motor (som 264 eller 760). Den har en 2,0-liters Volvomotor (B19/B200) med antingen bränsleinsprutning eller förgasare, beroende på utförande. Den ersatte Volvo 340 i DLS och GLS-utförandena 1982. Den enklare modellen 360 GLS, (senare 360GL) hade 4- eller 5-växlad manuell låda och 2,0-litersmotor med förgasare medan de sportigare och lyxigare 360 GLT och GLE-modellerna har insprutning av samma motor.

Volvo 66 hette ursprungligen DAF 66 men gjordes om till Volvo 66 när DAF:s personbilsdivision förvärvades av Volvo Personvagnar 1975. Den yttre förändringen bestod egentligen bara av att ersätta DAF-emblemen med Volvos egna samt byta stötfångarna fram och bak mot kraftigare sådana. Under skalet var det mera ändringar såsom ökad vridstyvhet, bättre rostskydd, strålkastartorkare och strålkastarspolare som standard, bakrutetorkare på kombin (från och med årsmodell 1977) nackskydd fram som standard och bättre deformationszoner. I grunden var det en DAF-konstruktion trots allt, och den lilla bilen skilde sig därför markant från Volvos övriga modellprogram. Det var många konservativa kunder som tyckte att bilen inte var en "riktig" Volvo. Folk var helt enkelt inte vana vid steglös kraftöverföring i en bil med Volvomärke. Volvo 66 såldes i drygt 107 000 exemplar.

Den första S40-modellen utvecklades och tillverkades i samarbete med Mitsubishis modell Carisma. Bilen ersatte Volvo 440/460-serien 7 september 1995 och tillverkades i Born i Nederländerna. Kombimodellen tillverkades under namnet Volvo V40 (se nedan). Modellen var den första att ha de nya namn beteckningarna S/V och där V:et stod för versatility som betyder Mångsidighet.


Källa: Wikipedia

Sektionsansvarig:
Jonas Fogelström, info@svenskavolvoklubben.se

Vill Du vara med och bygga framtid eller bidra med information eller arbeta med b.la sektionerna, vv tveka inte att skicka ett mail till info@svenskavolvoklubben.se.


Modellfakta

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Teknisk data

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Galleri

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Dokumentation

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.

Broschyrer

Denna information är endast tillgänglig för medlemmar i Svenska Volvoklubben.


Redan medlem? Klicka här för att logga in.